SİRKÜLER

Vezin Sirküler 2015-051 Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazların Kaydı, Bildirimi, Satışı ve Bakımına İlişkin 465 Seri Nolu VUK Genel Tebliği

SİRKÜLERİMİZİN KONUSUNU YENİ NESİL ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZLARIN GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI BİLGİ SİSTEMİNE (GİB BS) KAYDI, KULLANICILARA SATIŞI VE SATIŞ SONRASI SERVİS VE BENZERİ İŞLEMLERİN ELEKTRONİK ORTAMDA YÜRÜTÜLMESİNE DAİR USUL VE ESASLARI DÜZENLEYEN 465 SERİ NOLU VUK GT” OLUŞTURMAKTADIR.

25/12/2015 tarih ve 29573 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 465 seri nolu VUK Genel Tebliği ile, 426 seri nolu VUK GT ile kullanılma mecburiyeti getirilen yeni nesil ödeme kaydedici cihazların (YN ÖKC), Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi Sistemine (GİB BS) kaydı, kullanıcılara satışı ve satış sonrası servis ve benzeri işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesine dair  usul ve esaslar belirlenmiştir.

Tebliğ uyarınca, ÖKC firmaları tarafından, Maliye Bakanlığından onay alınarak imal veya ithal edilen YN ÖKC’lere ilişkin olarak cihazların marka, model, firma kodu ve sicil numaraları itibariyle (GİB’in “www.gib.gov.tr” internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Kayıt Listesi” hazırlanacak ve liste, her günün sonunda saat 24’e kadar bir defada toplu olarak elektronik ortamda ÖKC TSM Merkezleri (Gelir İdaresi Başkanlığınca yayınlanan “Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlara ait ÖKC TSM Merkezi Teknik Kılavuzu” ile usul ve esasları belirlenen Merkezler) aracılığıyla GİB BS’ye gönderilecektir

Tebliğin 4’üncü maddesi uyarınca, kayıtlı  YN ÖKC’lerin kullanıcı mükelleflere satışı, ÖKC firmalarının satış bayileri tarafından yapılacaktır.

Satış bayileri YN ÖKC satışlarını, “YN ÖKC Kayıt Listesi”ni esas alarak gerçekleştirecek ve “YN ÖKC Kayıt Listesi”nde yer almayan ödeme kaydedici cihazların YN ÖKC olarak satışını yapmayacaklardır.

Satış bayilerinin YN ÖKC satışları ile ilgili olarak ÖKC TSM Merkezleri ile kuracakları iletişim, bu amaçla kurulan sistemler vasıtasıyla elektronik ortamda gerçekleştirilecektir.

Satış bayileri tarafından satış işlemi gerçekleştirilmeden önce GİB’in internet sitesinden alıcının (müşteri) Vergi Kimlik Numarası (VKN) girilerek, müşterinin faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olup olmadığı sorgulanacak ve kâğıt çıktı alınacaktır. Sorgulama sonucu faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olduğu anlaşılanlara kimlik veya yetki belgesi tespiti yapıldıktan sonra cihaz ruhsatnamesinin ilgili bölümleri doldurulacak ve düzenlenecek fatura ile YN ÖKC satış işlemi gerçekleştirilecektir. Alınan kâğıt çıktı, üzerine müşterinin ya da yetkili temsilcisinin imzası alınarak gerektiğinde ibraz edilmek üzere satış bayilerinde saklanacak ve YN ÖKC, ruhsatname ve kullanma kılavuzu ile birlikte müşteriye teslim edilecektir. İşlemlerin tamamlanmasını müteakip müşteri, cihazın kullanıma açılması (aktivasyon işlemi) için YN ÖKC yetkili servisine yönlendirilecektir.

Satış bayileri, yukarıda açıklandığı şekilde satışını yaptıkları YN ÖKC’lere ilişkin olarak ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranına; kendi VKN’lerini, ad-soyad veya unvanlarını, satışa dair tanzim edilen faturanın tarih ve seri/sıra numarası ile alıcının VKN’sini (veya TC kimlik numarasını), ad-soyad veya unvanı ile ÖKC’nin kullanılacağı işyeri adresini girmek suretiyle satış işlemini sonuçlandıracaklardır. Satış bayilerinin bu şekilde ÖKC TSM Merkezlerine yaptıkları kayıtlar, bu merkezler tarafından muhafaza edilecektir.

Tebliğin 9’uncu maddesinde ise, YN ÖKC’lerin bakım, onarım, aktivasyon ve benzeri servis hizmetlerinin, ÖKC firmaları tarafından belirlenen ve Maliye Bakanlığına bildirilen yetkili servisler tarafından yerine getirileceği açıklanmıştır.

ÖKC firmaları, yetkili servis hizmeti verecek olan gerçek veya tüzel kişilerin mükellefiyet bilgileri ile bu amaçla istihdam edilen elemanların kimlik ve yetkilendirildikleri il bilgilerini ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranında yer alan (GİB’in internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Yetkili Servis Listesi” ne bilgi girişi yaparak GİB BS’ye bildirecektir.

ÖKC firmaları, YN ÖKC’lerin servis hizmetleri kapsamında gerçekleştirilmesi gereken işlemlerin öngörülen usul ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesinden yetkili servisleri ile birlikte müteselsilen sorumludurlar. YN ÖKC’lerin bakım onarım süreleri azami 48 saattir. Cihazların arızalı olduğu dönemlerde yapılan satışlar, Vergi Usul Kanununda yer alan diğer belgeler (fatura, perakende satış fişi ve benzeri) ile belgelendirilebileceği gibi işletmelerde bulundurulacak diğer YN ÖKC’ler de kullanılabilir.

Söz konusu Tebliğe Sirkülerimiz ekinde yer verilmiştir.